Formación inicial del profesorado de música en Irlanda y Reino Unido

  1. Herrera Torres, Lucía
  2. Lorenzo Quiles, Oswaldo
  3. Ocaña Fernández, Almudena
Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2010

Volume: 14

Issue: 2

Pages: 111-126

Type: Article

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 4 (18-02-2024)

CIRC

  • Social Sciences: B

Abstract

In the frame of the international project ALPHA II-0448-A (Evaluation of Music Teacher Education Programmes), this paper makes a content analysis of all the music teacher education programmes of Ireland and United Kingdom. This review was made with emphasis on the educational dimension of the musical training given by the institutions of these two countries. Programme analysis denotes a clear parallelism between music teacher education in Ireland and the UK. It was also found a big disparity in undergraduate and graduate degrees among the programmes studied.

Bibliographic References

  • Aróstegui, J.L. (2006). La Formación del Profesorado en Educación Musical ante la Convergencia Europea en Enseñanzas Universitarias. Revista de Educación, 341, 829-844.
  • Ayala, I.M., Muñoz, J.R., González, J., Román, S., Cañizares, A.B., Reyes, M.L., Ocaña, A., Rodríguez, A., Lorenzo, O., Israel, M. (2008). Red Interuniversitaria andaluza para la elaboración de una propuesta autonómica para la implantación del modelo CIDUA en las titulaciones de Ciencias de la Educación. Informe final de la Titulación de Maestro de Educación Musical. Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.
  • Bell, R., Fowler, G. y Little, K. (1973). Education in Great Britain and Ireland: a source book. London: The Open University.
  • Cuddy, N. y Leney, T. (2005). Vocational education and training in the United Kingdom. Short description. Luxemburgo: Centro Europeo para el Desarrollo de la Formación Profesional (Cedefop). Oficina de Publicaciones oficiales de la Comunidad Europea.
  • DfES/DCMS (2005). Music Manifiesto. Report No.1. Londres: Departamento de Educación.
  • Flecha, R., García, C. y Melgar, P. (2004). El proceso educativo de convergencia europea, una mirada crítica. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (3), 81-89.
  • Lorenzo, O. y Anastasiu, I. (2009). Music, culture and society: the public display of the musical and cultural knowledge in contemporary Spain. Alicante: Editorial Club Universitario.
  • Lorenzo, O. y Herrera, L. (2008). Estudio exploratorio del plan de formación inicial del maestro de Educación Musical. Análisis comparativo en diferentes países. En Ortiz, M.A. (Coord.). Música. Arte. Diálogo. Civilización. Coimbra: Centro para la Música y Artes Interculturales y Grupo de HUM-742.
  • Mills, J. (1989). The generalist primary teacher of music: a problem of confidence. British Journal of Music Education, 6 (2), 125-138.
  • Pérez, M. (1986). El caos de la Educación Musical en España. Ritmo, 566, 14-16.
  • Stunell, G. (2006). The Policy Context of Music in English Primary Schools: How politics didn’t help music. Research Studies in Music Education, 26, 2-21.
  • Subirats, M.A. (2005). La Educación Musical en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (1), 39-51.
  • Veblen, K. (1994). The teacher’s role in transmission of Irish traditional Music. International Journal of Music Education, 24(1), 21-30.
  • White, H. (1997). The conceptual failure of Music Education in Ireland. The Irish Review, 21, 102-110.