Música, identidad de género y adolescenciaOrientaciones didácticas para trabajar la coeducación

  1. Sandra Soler Campo 1
  2. Salvador Oriola Requena 1
  1. 1 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Revista:
Epistemus: Revista de Estudios en Música, Cognición y Cultura

ISSN: 1853-0494

Año de publicación: 2019

Volumen: 7

Número: 2

Tipo: Artículo

DOI: 10.24215/18530494E008 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Epistemus: Revista de Estudios en Música, Cognición y Cultura

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Music occupies a very important place in adolescent life due to the multiple functions it performs such as: modifying mood, shaping aspects related to personal identity, establishing and strengthening interpersonal relationships, etc. The present article aims to offer an updated state of affairs on the functionality of adolescent music and its relation to gender identity. To this end, an exhaustive multidisciplinary documentary analysis has been carried out that, in contrast to the experience of the authors, has served to elaborate didactic orientations focused on the promotion of coeducation through music.

Referencias bibliográficas

  • Carballo Villagra, P. (2006). Música y violencia simbólica. Revista de la Facultad de Trabajo Social, 22(22), 28-43. https://revistas.upb.edu.co/index.php/trabajosocial/article/view/256
  • Castillo-Mayén, R., y Montes-Berges, B. (2014). Análisis de los estereotipos de género actuales. Anales de Psicología, 30(3), 1044-1060. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.138981
  • Castro, P. (2007). John A. Sloboda. En M. Díaz Gómez y A. Giráldez Hayes (Coords.), Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical (pp. 231-243). Barcelona: Editorial Graó.
  • Colás, P., y Villaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 25(1), 35-58. https://revistas.um.es/rie/article/view/96421
  • Contreras, P., y Trujillo, M. (2014). Coeducación para la equidad: A propósito del corpus curricular de la educación chilena. Análisis desde una perspectiva de género. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, (9), 29-49. http://dx.doi.org/10.18002/cg.v0i9.1042
  • Cureses de la Vega, M. (1998). La música contemporánea en la educación secundaria. Aula abierta, 71, 211-232.
  • Del Toro, X. (2011). Métele con candela pa’ que todas las gatas se muevan. Identidades de género, cuerpo y sexualidad en el reggaetón. Revista Punto Género, (1), 81-102. https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/RPG/article/view/16824
  • Flores, S. (2008). Música y adolescencia. La música popular como herramienta en la educación musical [tesis doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=41189
  • Frith, S. (1987). Toward an aesthetic of popular music. En R. Lepper y S. McClary (Eds.), Music and Society (pp. 133-149). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Greitemeyer, T. (2009). Effects of Songs with Prosocial Lyrics on Prosocial Behaviour: Further Evidence and a Mediating Mechanism. Personality and Social Psychology Bulletin, 35(11), 1500-1511. doi: 10.1177/0146167209341648
  • Guarinos, V. (2012). Estereotipos y nuevos perfiles de mujer en la canción de consumo. De la romántica a la mujer fálica. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 7, 297-314. doi: http://dx.doi.org/10.18002/ cg.v0i7.915
  • Hart, A. D., y Hart, S. (2013). The Digital Invasion: How technology is shaping you and your relationships. Grand Rapids, MI: Baker Books.
  • Herrera, L., Cremades, R., y Lorenzo, O. (2010). Preferencias musicales de los estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria: influencia de la educación formal e informal. Cultura y Educación, 22(1), 37-51. https://doi.org/10.1174/113564010790935222
  • Hormigos-Ruiz, J., Gómez-Escarda, M., y Perelló-Oliver, S. (2018). Música y violencia de género en España. Estudio comparado por estilos musicales. Convergencia, 25(76), 75-98. doi: https://dx.doi.org/10.29101 / crcs.v25i76.4291
  • Juslin, P., y Sloboda, J. (2010). Handbook of Music and Emotion (Eds.). Oxford: Oxford University Press.
  • Lonsdale, A. J., y North, A. C. (2011). Why do we listen to music? A uses and gratifications analysis. British Journal of Psychology, 102, 108–134. doi: 10.1348/000712610X506831
  • Marí, V. M., Bonete, B., Ceballos, G., Rengel, J., y Egoscozabal, M. (2016). Adolescentes y abuso de las tecnologías de la información y de la comunicación en la provincia de Cádiz. Informe de Proyecto de Investigación. Universidad de Cádiz. Recuperado de http://hdl.handle.net/10498/18340
  • Martín, A. (2006). Antropología del género: culturas, mitos y estereotipos sexuales. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Martínez, G. (2003). Entre adolescentes: la importancia del grupo en esta etapa de la vida. En A. Perinat (Coord.), Los adolescentes en el siglo XXI (pp. 159-183). Barcelona: Editorial UOC.
  • Martínez, S. (2011). El género de la música en la cultura global. Trans. Revista Transcultural de Música, 15, 1-17. https://www.redalyc.org/pdf/822/82222646024.pdf
  • Miller, D. I., Eagly, A. H., y Linn, M. C. (2015). Women’s Representation in Science Predicts National Gender-Science. Stereotypes: Evidence From 66 Nations. Journal of Educational Psychology, 107(3), 631– 644.
  • Miranda, D. (2013). The role of music in adolescent development: much more than the same old song. International Journal of Adolescence and Youth, 18(1), 5-22. doi: 10.1080/02673843.2011.650182
  • Miranda, D., y Claes, M. (2009). Music listening, coping, peer affiliation and depression in adolescence. Psychology of Music, 37(2), 215–233. doi: 10.1177/0305735608097245
  • Montesinos, R. (2002). Rutas de la masculinidad. Barcelona: Gedisa.
  • Moreno Minguez, A., y Rodríguez San Julián, E. (2012). Informe Juventud en España 2012. Madrid: Instituto de la Juventud. Recuperado dehttp://www.injuve.es/sites/default/files/2013/26/publicaciones/IJE2012_0.pdf.
  • North, A. C., & Hargreaves, D. J. (2007a). Lifestyle correlates of musical preference: 1. Relationships, living arrangements, beliefs, and crime. Psychology of Music, 35(1), 58-87.
  • North, A. C., & Hargreaves, D. J. (2007b). Lifestyle correlates of musical preference: 2. Media, leisure time, and music. Psychology of Music, 35(2), 179-200.
  • North, A. C., & Hargreaves, D. J. (2007c). Lifestyle correlates of musical preference: 3. Travel, money, education, employment and health. Psychology of Music, 35(3), 473-497.
  • North, A. C., Hargreaves, D. J., y O’Neill, S. A. (2000). The importance of music to adolescents. British Journal of Educational Psychology, 70, 255-272. doi: 10.1348/000709900158083
  • Oriola, S., y Gustems, J. (2015). Música y adolescencia: usos, funciones y consideraciones educativas. Universitas Tarraconensis, 2, 27-42. https://doi.org/10.17345/ute.2015.2.660
  • Oriola, S., y Gustems, J. (2016). El procés emocional d’escoltar i produir música. Temps d’Educació, 50, 69-85. https://www.raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/312600/402681
  • Pueyo, B., y Suárez, R. (2013). La buena adolescencia. Madrid: Grijalbo.
  • Ramos, P. (2010). Luces y sombras en los estudios sobre las mujeres y la música. Revista Musical Chilena, 213, 7-25. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902010000100002
  • Rentfrow, P. J. (2012). The Role of Music in Everyday Life: Current Directions in the Social Psychology of Music. Social and Personality Psychology Compass, 6(5), 402-416. doi: 10.1111/j.1751-9004.2012.00434.x
  • Roberts, D. F., Henriksen, L., y Foehr, U. G. (2004). Adolescents and media. En R. M. Lerner y L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology, 2nd edition (pp. 487-521). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  • Saarikallio, A., y Erkkilä, J. (2007). The role of music in adolescents’ mood regulation. Psychology of Music, 35(1), 88-109. doi: 10.1177⁄ 0305735607068889
  • Sales Delgado, M. F. (2010). La rebelión femenina en la música rock: una cuestión de género. En I. Vázquez (Coord.), Investigaciones multidisciplinares de género (pp. 991-1000). Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Selfhout, M. H., Branje, S. J., ter Bogt, T. F., y Meeus, W. H. (2009). The role of music preference in early adolescents’ friendship formation and stability. Journal of Adolescence, 32(1), 95-107. doi: 10.1016/j.adolescence.2007.11.004
  • Semán, P., y Vila, P. (2008). La música y los jóvenes de los sectores populares: más allá de las "tribus". Trans. Revista Transcultural de Música, 12. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa? id=82201201
  • Silva Diverio, I. (Coord.). (2007). La adolescencia y su interrelación con el entorno. Madrid: Injuve.
  • Simón Rodríguez, M. E. (2010). La igualdad también se aprende: Cuestión de coeducación. Madrid: Narcea S. A.
  • Spataro, C. (2013). Las tontas culturales: consumo musical y paradojas del feminismo. Revista Punto Género, 3, 27-45. https://clio.uchile.cl/index.php/RPG/article/view/30265
  • Tajfel, H. (1978). Differentiation between social groups. Londres: Academic Press.
  • Tarrant, M., North, A. C., y Hargreaves, D. J. (2000). English and American adolescents’ reasons for listening to music. Psychology of Music, 28, 166-173. doi: 10.1177/0305735600282005
  • Thomas, K. S. (2016). Music Preferences and the Adolescent Brain: A Review of Literature. Update: Applications of Research in Music Education, 35(1), 47–53. doi: 10.1177/8755123315576534
  • Williams, A. (2007). Portable Music and its Functions. Nueva York: Peter Lang Publishing.