Estudiar música y dedicarse a ello. ¿Qué factores dificultan el camino a la profesionalización a las mujeres músicas?
- SOLER CAMPO, SANDRA 1
- Elia Saneleuterio 2
-
1
Universitat de Barcelona
info
-
2
Universitat de València
info
ISSN: 2254-0709
Año de publicación: 2022
Número: 31
Páginas: 129-142
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Artseduca
Resumen
If we go into the history of Western music, going through the different historical periods, women musicians have had few opportunities to enter the academic field and later join the professional world. When we refer to classical music, there are few female references in fields such as composition, orchestral conducting and performance in a classical music orchestra. The main objective of this article is to identify the factors that make it difficult for women to pursue a career in these three fields. To do so, as a starting point, the situation of past centuries is taken, by collecting biographical data on women musicians. The current panorama, specifically in Spain, has been analyzed by designing an interview. The participants were 30 musicians of both sexes, different ages and from different autonomous communities. The results were qualitatively analyzed by categorizing the responses and, in addition, the types of profiles in the responses were observed, finding significant differences between men and women, between married and single people, according to generations, etc., in each of the twelve categories, ranging from the little or no presence of women in concert programs to the small number of female references in performance, conducting and composition.
Referencias bibliográficas
- Alger, B. E. (2018). Their Own Agenda: The History, Development and Culture of Women’s Orchestras outside the United States. University of Maryland.
- Alvar, M. (1976). Libro de Apolonio. Estudios I. Valencia-Madrid: Fundación Juan March-Castalia.
- Baade, C. (1997). La música sutil del Monasterio de la Madre de Dios de Constantinopla: aportaciones para la historia de la música en los monasterios femeninos de Madrid a mediados del siglo xvi-siglo xvii. Revista de Musicología,XX, 21-30.
- Bardin, L. (2002). El análisis de contenido (3.ª ed.). Madrid: Akal.
- Ben-Tovim, A., y Boyd, D. (1987). Cómo escoger el instrumento más adecuado para su hijo: guía práctica para padres y educado-res. Barcelona: Urano.
- Feldmann, C. (2009). Hildegarda de Bingen: Una vida entre la genialidad y la fe. Barce-lona: Herder.
- Fuller, S. (1994). The Pandora Guide to Women Composers: Britain and the United States. New York: Pandora.
- Gergis, S. (1993). The power of women musicians in the ancient and near East: the roots of prejudice. British Journal of Music Education, 10(3), 189-196.
- González, R. M. (2009). Estudios de Género en educación: una rápida mirada. RMIE, 42, 681-699.
- Gurbindo, M. J. (2009). Damas y reinas: músicas en la corte. Renacimiento. Creadoras de Música (pp. 29-41). Madrid: Instituto de la Mujer.
- Harper, J. (1993). Nuns and Canonesses. The Forms and Orders of Western Liturgy from the 10th to the 18th Century. London: Clarendon Paperbacks.
- Iriarte, A. (1997). Safo (siglos vii/vi a. C.). Madrid: Ediciones del Orto.
- Jefatura del Estado (España) (2007). Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Boletín Oficial del Estado, 71, 23 de marzo. Recuperado de: https://www.boe.es/bus-car/pdf/2007/BOE-A-2007-6115-consoli-dado.pdf
- Kirkpatrick, S. (1991). Las Románticas. Madrid: Castalia.
- Labarge, M. (1989). La mujer en la Edad Media. Madrid: Nerea.
- López-Navajas, A. (2015). Las mujeres que nos faltan. Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales escolares. València: Universitat de València.
- Lozano-Renieblas, I. (2003). Novelas de aventuras medievales. Género y Traducción en la Edad Media hispánica. Kassel: Reichenberger.
- Pugh, A. (1992). Women in Music. Cambridge: Cambridge University Press.
- Rosell, A. (2006). Els trobadors catalans. Barcelona: Dinsic.
- Samuel, C. (2007). Clara Schumann, secretos de una pasión. Madrid: El Ateneo.
- Scharff, C. (2018). Gender, subjectivity and cultural work: the classical music profession. Routledge.
- Soler, S. (2019). Mujeres músicas. Dificultades, avances y metas a alcanzar en el siglo XXI. Universitat Jaume I.